Goodwood Revival 2010 – mezinárodní automobilové závody v Anglii 17 – 19. Září 2010

Úterý, 19 Říjen 2010 17:41
Tisk

Přísloví říká“ Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky, to však neplatí o mezinárodním setkání historických automobilů a famózních jezdců minulosti v anglickém Goodwoodu.

Je pro nás ctí se účastnit s vozem Tatra 603 akce, kde co jméno jezdce, to legenda, co název vozu to pojem.


Pro letošní ročník Goodwood Revival připravil Tatra 603 tým společně s kopřivnickou firmou Ecorra opravdovou lahůdku v podobě ejektorového motoru Tatra 603.Ejektorový motor, který továrna Tatra vyrobila v padesátých létech pro první Československou formuli 1 s názvem Tatra 607 monopost. Později, v šedesátých létech byly zabudovány tyto unikátní motory do vozů Tatra 603, aby v kategorii B6 absolvovaly několik okruhových závodů v Brně a Štramberku.

Dvě obrovské výfukové roury, které nejen odvádějí spaliny ze vzduchem chlazeného osmiválce Tatra, ale způsobují podtlak, který pak odsává z motorového prostoru chladný vzduch a žene jej okolo rozpálených válců a výfukového potrubí ven za automobil.


První zážeh našeho motoru Tatra jsme provedli ihned po příjezdu do Goodwoodu ve čtvrtek odpoledne a bylo nás nejen slyšet, ale díky oranžovo černé barvě i vidět.


Pánové Arne Berg a Johny Haugland byli zařazení společně s naší tatrou do tzv. kategorie St. Mary´s Trophy, kde měli za soupeře jezdce opravdu zvučných jmen. Dereka Bella, Martina Brundla, Dána Toma Kristensena, Jackie Olivera, Rauno Altonena, Verna Shupana, Arturo Merzaria, Minassiana a další. Oba jezdci bojovali proti vozům Jaguár MK 1, Austin, Ford Anglia, Ford Zodiac, Mercedes, Volvo MG a dalších.

17 září bylo tak jako poprvé, kdy jsme se účastnili akce v Goodwoodu, nádherné počasí, které je příslibem skvělé akce, na kterou se sejde více jak 200 tisíc diváků oblečených do dobových šatů padesátých let. V depu i mimo něj potkáte letce RAF, vojáky z domobrany druhé světové války, dámy v kloboucích, děti v kočárcích s košatinou a do toho bíle oblečení mechanici, s papírovou páskou na rukávu montérek s kostkovanou bekovkou a nápisem „mechanik“ Naprosto úžasnou atmosféru doplňuji nejrůznější atrakce v podání letecké show dvou bitevníků Spitfire a Hurricane ,dobových kolotočů, parních strojů, motorek, kol, kadeřnictví a spousty butiků s oblečením, které se v padesátých létech nosilo.


Ani mechanici Tatra týmu nezůstali pozadu a v bílých montérkách přepásaných černým páskem, v košili s kravatou a na hlavě slušivé barety s anténou reprezentovali tým Tatra 603.. Byla to neskutečná paráda.

Páteční trénink nás však malinko přibrzdil v našem nadšení, neboť se odléval benzín v levých zatáčkách a Johny hned v pátém kole samým úsilím o nejlepší čas ulomil řadicí páku. Zdeněk i Jarda měli ihned co dělat, ale kluci šikovní vše dali do pořádku na druhý trénink Arneho Berga. Ten se také desátým nejlepším časem ze 30 vozů a zlepšením o 3 vteřiny z minulého ročníku nemohl nabažit.

Video GoodWood ZDE!

Sobotnímu závodů St. Maryś Trophy přihlíželo tisíce nadšených diváků sledujících start našeho závodu. Díky nepovedenému pátečnímu tréninku Johny Haugland startuje až z 6 řady a osmnáctého místa. Ihned po mávnutí startéra praporkem Johny vyráží a v prvním kole se posouvá na dvanácté místo. Svým razantním rallyovým stylem přivádí diváky k mohutnému aplausu a bojuje s několika vozy Ford a MG. Ve třetím kole v nájezdu do retardéru se Johnovi nedaří zařadit dvojku a ztrácí pozici. V dalších kolech však neriskuje a projíždí retardér na trojku, která motoru Tatra nedává takové zrychlení, ale John tím neztrácí pozice chybným řazením. Mezitím se na čele rozpoutá boj o první místa mezi vozy Austin , Jaguar MK1 a Volvo. Martin Brundle silně dotahuje vedoucí Austin a těsně za ním jedoucí Volvo. V osmém kole dochází ke kolizi s vozem Austin a Martin Brundle bývalý jezdec formule jedna odstupuje ze závodu s poškozeným pravým předním kolem za obrovského potlesku diváků za předvedený souboj na trati. Po dvaceti pěti minutách je závod ukončen a Johny Haugland s vozem Tatra 603 dojíždí na pěkném desátém místě z 29 vozů na startu.. Nebýt problémů s řazením dvojky v retardéru, jeho výsledná pozice by mohla být lepší o minimálně 3 příčky, ale to je bohužel závod a ten přináší vždy nějaká překvapení.

Vítězem se stává jezdec Tom Kristensen na voze Austin A95 , druhý dojíždí Stuart Graham na voze Jaguar MK1 a třetí je další vůz Jaguar Mk1 a jezdec Tiff Needell.

V nedělí po poledni se připravuje druhý závod St. Mary´s Trophy , kde se na trať postavili majitelé vozů. Mechanici Tatra týmu opravují levý zadní blinkr, který utrpěl šrámy po sobotní Johnyho kolizi s vozem Ford Anglia. Do převodu nalili nový olej a provedli nezbytnou servisní prohlídku tak, aby Arnemu vše fungovalo tak, jak má. Bohužel, ihned po startu upadlo táhlo od první dvojice karburátorů Weber a Arneho osmiválec byl krmený jen do šesti válců. Je škoda, že Arne situaci nevyhodnotil tak, aby zastavil v boxech, kde by mu mechanici během několika sekund táhlo ke karburátorům připevnili, a mohl se opět zapojit do bojů o lepší pozice. Takto v podstatě celý závod odjel s motorem, který neměl dostatek výkonu. Jeho 22 místo z 29 jezdců bylo zklamáním nejen pro jezdce ale i pro tým.

Vítězem závodu se stal famózní jízdou plnou smyků a efektních průjezdů zatáčkami anglický jezdec Grant Williams na voze Jaguar MK1, druhý skončil další Jaguar MK 1 jezdce Richarda Butterfielda a třím místo získal Richard Postána na voze Austin A40

V konečném hodnocení týmu, oba jezdci Tatry skončili na celkovém patnáctém místě z 29 zúčastněných , což není špatné a jé příslibem do příštího ročníků, který se pojede v roce 2012.


Velmi pozitivně vyhodnotil Tatra tým funkci ejektorového motoru, který nejen že výborně chladil, ale svým výkonem předčil klasický ventilátory chlazený motor. Mezi diváky si díky dvěma obrovským výfukovým rourám získal přezdívku Spitfire..

Skvělou práci odvedl v přípravě Tatry na závod Zdeněk a také Jarda přispěl v Anglii k výborné reprezentaci týmu a značky Tatra. Velký dík patří Ing. Víťovi Hinnerovi a jeho kolektivu mechaniků ve firmě Ecorra za výrobu dílů pro ejektorový motor Tatra 603.

V neposlední řadě velký dík pak zaslouží oba norští jezdci pan Arne Berg a John Haugland.

Spolu s týmem cestoval do Anglie i Jano Taufer, který zdokumentoval letošní Goodwood a v současné době se připravuje kalendář Goodwood Revival, na který se můžete těšit neboť hodláme vyrobit více jak 300 výtisků.

Za Tatra 603team

Standa Hajdušek

Aktualizováno Úterý, 02 Listopad 2010 16:21